FAQ - Ofte stillede spørgsmål

At du selv bestiller briller direkte fra sliberiet er noget nyt. Derfor har vi samlet de ofte stillede spørgsmål på denne side.

Spørgsmål

Svar

Hvad indgår i prisen?

I prisen indgår brillestellet, selve glasset, slibning, montering og levering. Hvad du skal betale afhænger af hvilket stel du vælger og hvilken type af glas.

Op

Hvad er leveringstiden på et par færdige briller?

Når vi har modtaget din bestilling og din recept tager det normalt 1-2 uger før du får dine briller.

Op

Er der nogen risiko når jeg bestiller via Internettet?

Bestiller du brillestel på prøve er du ikke forpligtet til at købe og returportoen er endda betalt. Hvis du senere bestiller briller og ikke er tilfreds - uanset årsag - er det blot at returnere brillerne. Eneste udgift er porto for at returnere brillerne til os. Tænk på at vi sliber brillerne lige netop til DINE øjne. De passer ikke til andre personer. Årsagen til at vi har så fordelagtige vilkår er at de fleste er meget tilfredse og beholder brillerne.

Op

Kan I slibe nye glas ind i mit gamle stel?

Desværre - vi har ikke mulighed for at gøres ansvarlige for brillestel som sendes til os. Det er også svært at passe dem ind i vores produktion. Derfor må vi desværre afstå fra at slibe glas ind i eget stel.

Op

Min optiker vil ikke udlevere mine parametre! Hvad skal jeg gøre?

Det er netop det - det er dine parametre - og ifølge loven om patientjournaler er din optiker forpligtet til at udlevere oplysninger fra din journal til dig. Hvis parametrene mangler har optikeren ikke ført journalen helt korrekt. Forklar over for din optiker at du ifølge loven om patientjournaler har ret til at få indsigt i din journal. Skulle du mod forventning ikke få udleveret dine oplysninger kan du sende en klage til Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.

Op

Min øjenlæge har ikke alle mine parametre? Hvorfor ikke?

Det kan godt passe. Øjenlægens opgave er at undersøge og behandle sygdomme i øjet. Som led i dette prøver øjenlægen måske med glas så du kan se på en måde som er rimeligt i forhold til dit problem med øjnene. Øjenlægen har måske ikke lavet en helt præcis synstest og har derfor ingen nøjagtige parametre at give.

Op

Jeg har fået lavet flere undersøgelser og har fået recept med forskellige parametre

Øjet er et følsomt organ - tænk blot på hvordan det ændrer form når man er træt eller frisk osv. Desuden kan optikeren undersøge om synsfeltet rummer meget stor forskel på højre og venstre øje og dermed "rette" recepten til så det føles godt. Det er et spørgsmål om bedømmelse og forskellige optikere kan lave forskellige bedømmelser.

Op

Jeg kender mine parametre for mine kontaktlinser - kan jeg anvende dem?

Nej - kontaktlinser som er placeret mod øjet behøver en anden styrke end glas som sidder et lille stykke fra øjet. Ofte ser man bort fra mindre brydningsfejl ved en ordination af kontaktlinser men man korrigerer fejlen når man skal have briller.

Op

Kan I også slibe briller i de høje parametre?

Vi må afstå fra at fremstille briller for de høje parametre eller briller for stærk astigmatisme. For flere oplysninger kontakt venligst kundeservice.

Op

Kan man bestille briller uden styrker?

Ja, det kan man. I forbindelse med bestillingen vælger man "Flade glas uden styrker".

Op

Hvad betyder "briller med ekstra læsestyrke", og hvordan kan jeg bestille dem?

"Briller med ekstra læsestyrke". Indimellem kan det være praktisk at have et ekstra par briller med ekstra kraftig læsestyrke. Disse briller kan være meget nyttige, når der skal skrues små skruer i, sys små sting eller foretages andet præcisionsarbejde. Vær dog opmærksom på, at man med disse briller ser godt på helt kort afstand og ikke kan anvende dem til at se godt på længere afstand. Sæt kryds ved "Briller til nært hold", hvis du vil bestille disse briller, og oplys i feltet til bemærkninger, at du ønsker briller med ekstra læsestyrke.

Op

Jeg finder ingen børnestel?

Nej, det er rigtigt. Vi fremstiller ikke briller til børn. Vi leverer til teenagere fra og med 13-års alderen, men tilbyder ingen specielle små brillemodeller.

Op

Kan man bestille solbriller med styrke?

Selvfølgelig - Alle vores brillestel kan kombineres med solglas, og vi tilbyder flere forskellige varianter. Alle beskytter mod sollys og UV-stråling.

Vores klassiske solglas er 80 % brunfarvede. Det giver et 100 % UVA- og UVB-beskyttelse.

Vores polariserede glas fjerner reflekser i sneen, vandet, den bløde asfalt og er dermed lavet til forskellige slags udendørsaktiviteter, fx at stå på ski og at sejle.Polariserede glas er det bedste alternativ til dine øjne. Det er det bedste du kan vælge, hvis du skal køre bil og solen skinner.

Smarte fotokromatiske glas er den bedste løsning til dig, der altid bærer briller, men vil slippe for at skifte til et par separate solbriller, når solen kigger frem. Kombineres altid med antirefleksbehandling. Klassisk mørkegrøn farvning.

Smarte fotokromatiske glas reagerer på UV-lyset og bliver mørkere, jo stærkere lyset er. Og omvendt: Når du går indenfor, bliver glasset lysere igen. Krystallerne i glasset afgiver en brunfarvet tone fra 8 % til 75 % - afhængig af UV-lysets styrke. Hvis du er oppe i Alperne, skal du ikke blive overrasket, hvis de fotokromatiske glas bliver mørkere. Også selvom det er overskyet, for oppe i en høj højde er UV-strålingen altid meget intensiv.

Op

Hvad betyder "pupilafstand"?

Afstanden mellem pupillerne målt i millimeter. Når man læser eller kigger på noget som befinder sig meget tæt på så drejer øjnene en lille smule og pupilafstanden formindskes med nogle millimeter. Derfor oplyses ofte to parametre - et for lang afstand og et for kort afstand - f.x. 62/59.

Op

Hvordan kan det være så billigt?

Vi har fjernet alle mellemled, har ingen dyre butikslokaler og du gør selv en del af arbejdet. Design og kvalitet er derimod præcis som hos optikeren. Det har flere hundredetusinde kunder allerede opdaget.

Op

Hvordan betaler jeg?

Med dine nye briller medfølger en faktura. Betalingen skal være Favoptic i hænde inden for 14 dage. Hvis vi ikke har modtaget betalingen sender vi en påmindelse ud med en afgift på 50 kroner.

Op

Jeg har flere spørgsmål - hvordan kan jeg komme i kontakt med Jer?

Det er nemmest at sende en e-mail til support@favoptic.dk eller ringe til vores supporttelefon i kontortiden.

Op